maandag 27 oktober 2014

Workshop 'Respectvol communiceren met ouders' (De Cocon)

Henny Roozendaal bezocht de workshop op De Cocon. Een verslag...


Een leuke, gezellige en vooral interessante ochtend gehad op basisschool De Cocon. Na een rondleiding door de school ging de workshop ‘Communicatie met ouders’ van start. Ruud Oerlemans verzorgde op levendige wijze deze interactieve workshop. Veel onderwerpen kwamen aan bod: respectvol communiceren, lichaamstaal, basisbehoeften en -principes, communicatievaardigheden, etc. Ook werden er ideeën uitgewisseld om betrokkenheid van ouders te versterken.

De workshop werd afgesloten met een mooi gedicht:

Luisteren

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij adviezen te geven
dan doe je niet wat ik je vraag.

Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij begint mij te vertellen waarom
ik iets niet zo moet voelen als ik het voel,
dan neem je mijn gevoelens niet serieus.
Als ik je vraag naar mij te luisteren
en jij denkt dat je iets moet doen om
mijn problemen op te lossen,
dan laat je mij in de steek,
hoe vreemd dat ook mag lijken.

Misschien is dat de reden waarom voor
sommige mensen bidden werkt, omdat
God niets terugzegt en hij geen adviezen
geeft of probeert dingen voor je te regelen,
hij luistert alleen maar en vertrouwt erop
dat je er zelf wel uitkomt.

Dus, alsjeblieft, luister alleen maar naar
me en probeer me te begrijpen.

En als je wilt praten, wacht dan even en
ik beloof je dat ik op mijn beurt naar jou
zal luisteren.

(Leo Buscaglia)

Geen opmerkingen:

Een reactie posten